K-Max gooit piloot overboord

André Kesseler

28 april 2021 12:00

K-MAX

De Amerikaanse helikopterbouwer Kaman gaat onbemande heli’s op de markt brengen.

De roterende bladen van de K-Max lijken nog het meest op de messen van een blender. Ze draaien als het ware in elkaar en je ontkomt er bijna niet aan om je voor te stellen wat er gebeurt als er iets mis gaat met de synchronisatie. Niet dat dat gebeurt, want de Kaman K-Max is één brok efficiëntie. Na een succesvolle proefvlucht is de onbemande versie van de zware transporthelikopter klaar voor de commerciële markt.

Lees ook:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Rotorloos

De eerste bemande versie van de K-Max vliegt al sinds 1994 en werd voornamelijk ingezet in de houtindustrie. Hij transporteerde maximaal 2700 kilo aan vers gekapte boomstammen uit de bossen naar de zagerij.

In de ‘houtzagelarij’ hebben ze niet zoveel tijd en dus was er een enorme behoefte aan een goedkope heli die gewoon doet wat-ie moet doen. Vliegen. En wel zo goedkoop en efficiënt mogelijk. Dus in plaats van een staartrotor koos de bouwer voor een ingenieus systeem van de twee in elkaar draaiende toprotors. Op die manier wordt het koppel van de rotors tot nul gereduceerd en blijft de romp netjes stil hangen.

K-MAX

Die eenvoud wekte ook de belangstelling van de Amerikaanse defensie dat de K-Max tien jaar geleden aankocht om, onder meer in Afghanistan onbemand munitie en andere spullen naar het front te kunnen transporteren.

Titaan zonder handen

Ook de nieuwe commerciële versie is allerminst veeleisend. Eén piloot en één monteur zou genoeg moeten zijn om het toestel in de lucht te houden en in bepaalde gevallen zou zelfs de piloot achterwege kunnen blijven. Kaman heeft het Titan-systeem waarmee de heli onbemand kan vliegen verder geperfectioneerd en dat kan als optie voor nieuwe modellen, maar naderhand ook op bemande versies worden geïnstalleerd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ondertussen werkt Kaman in samenwerking met de US Marines aan een versie die autonoom heel laag kan vliegen en de contouren van het terrein volgt. Kortom: bemand of onbemand, de K-Max komt er wel.

Bronnen: Kaman, New Atlas

Beeld: Kaman

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws