Lockheed gaat supersonisch passagiersvliegtuig ontwikkelen

Laurien Onderwater

2018-04-04 10:59:44

supersonisch vliegtuig quesst nasa lockheed martin

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant wint het contract van 247,5 miljoen dollar (ruim 200 miljoen euro) om een stiller vliegtuig te bouwen dat sneller is dan het geluid.

De kogel is door de kerk: Lockheed Martin mag voor de NASA de Low-Boom Flight Demonstrator (LBFD) bouwen. Het vliegtuig, ongeveer ter grootte van een F-16, zal een lange en slanke vorm krijgen om het geluid van een sonic boom – de harde klap die je hoort als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat – te verminderen.

QueSST

Een van de problemen die het supersonische passagiersvliegtuig Concorde had, was dat het toestel boven land niet door de geluidsbarrière mocht gaan. Dat veroorzaakte namelijk zo’n harde supersonische knal dat op de grond de ramen aan diggelen konden springen. Door die beperking kon de Concorde eigenlijk alleen maar worden ingezet voor vluchten over de Atlantische Oceaan.

Maar dat wil de NASA anders zien. De ruimtevaartorganisatie droomt al een tijdje van een stil supersonisch passagiersvliegtuig dat over land mag vliegen. En om dat mogelijk te maken, zijn ze een aantal jaar geleden met het idee van het Quiet Supersonic Transport (QueSST) gekomen. De LBFD die Lockheed gaat bouwen wordt een prototype van dat vliegtuig, alhoewel de vliegtuigbouwer het zelf liever een onderzoeksvliegtuig noemt.

Het LBFD-toestel zal bij Lockheed Martins Skunk Works in Palmdale worden ontwikkeld en gebouwd. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, wordt het toestel gemaakt met bestaande onderdelen. Zo krijgt de LBFD de GE F414-motor van een F/A-18 Super Hornet, de cockpit van een T-38 Talon-straaljager en het landingsgestel van een F-16.

Bewoners ondervragen

De eerste vlucht staat gepland voor de zomer van 2021. Kort daarna is de NASA van plan om het vliegtuig te testen op een hoogte van bijna 17 kilometer met een snelheid tot Mach 1.4.

Tijdens deze experimentele vluchten zal de LBFD over geselecteerde Amerikaanse steden vliegen. Vervolgens gaat de NASA bewoners en werknemers in die steden vragen of ze iets hebben gehoord. Ze hopen deze gegevens te kunnen gebruiken om de wet te veranderen die nu nog civiele supersonische vluchten over land verbiedt.

Mocht dat ze lukken dan zouden passagiers in principe van New York naar Los Angeles – een afstand van bijna 4000 kilometer – kunnen vliegen in slechts twee uur.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Bronnen: NASA, Popular Mechanics, New Atlas, Engadget

Beeld: NASA/Lockheed Martin

Lees ook:

KIJK 4/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!










Meer Filmpjes

tijdelijk Gratis verzending

We begrijpen dat je niet staat te springen om nu naar de supermarkt te gaan om een exemplaar van KIJK uit de schappen te grissen. Bestel onze edities online en met kortingscode GRATIS betaal je géén verzendkosten.