De vijf langste spoortunnels

KIJK-redactie

02 maart 2021 12:00

spoortunnels

Een honderd kilometer lange spoortunnel moet de Estse hoofdstad Tallinn met de Finse hoofdstad Helsinki verbinden. En al in 2024 moet dit ambitieuze FinEst Bay-project klaar zijn. Dit zijn op dit moment de vijf langste spoortunnels.

1) Metrolijn 3

Deze in 2005 geopende metroverbinding onder Guangzhou, de vijfde stad van China, is ruim 65 kilometer lang, en daarmee de langste spoortunnel ter wereld.

Metrolijn 3

2) Gotthard-basistunnel

Met de aanleg van deze 57,1 kilometer lange spoorwegtunnel door het Zwitserse Gotthardmassief werd begonnen in 1999. Eind 2016 was hij volledig in gebruik.

Gotthard-basistunnel

3) Metrolijn 10

In feite ex aequo met de Gotthard- basistunnel, want dit cirkelvormige metrotraject onder de Chinese hoofdstad Beijing is nagenoeg even lang. Werd geopend in 2008.

4) Seikan-tunnel

In januari 1983 begon het werk aan deze bijna 54 kilometer lange tunnel tussen de Japanse eilanden Honshu en Hokkaido. Vijf jaar later was het voltooid.

5) Kanaaltunnel

Van 1988 tot 1994 duurde de bouw van de ‘Eurotunnel’ onder het Kanaal, op een plek waar dat slechts 33 kilometer breed is. De lengte van de tunnel: 50 kilometer.

Kanaaltunnel

Dit is een kader uit het artikel ‘Per trein van Rotterdam naar Helsinki’ te vinden in KIJK 4/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 18 maart tot en met 14 april.

Meer informatie:

Tekst: Mark van den Tempel

Beeld: Michael Reinhard/Getty Images

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Artikelen