Brit blaast nieuw leven in de wankelmotor

André Kesseler

03 november 2021 12:00

wankelmotor motor

Een zeventig jaar oud motorontwerp vindt zijn weg naar een beest van een motorfiets.

Begin jaren vijftig probeerde de Duitse ingenieur Felix Wankel iets nieuws. Hij wilde af van de kwetsbare kanten van een verbrandingsmotor, zoals de zuigers en kleppen, en ontwikkelde een motor waarin die zijn vervangen door een soort driehoekige rotor die in een trommel rond kan draaien. In de open ruimten tussen die driehoek en de trommel vindt de verbranding van een brandstof-/luchtmengsel plaats die de rotor laat ronddraaien. En daarmee kun je dan vervolgens wielen aandrijven.

Lees ook:

Wankel motor

Slijtvast

Hoewel de Duitser in 1957 patent kreeg op zijn idee, werd de wankelmotor nooit echt een groot succes. Onder meer doordat een goede afdichting tussen de rotor en de trommel lastig voor elkaar te krijgen was. Maar dat weerhoudt de Brit Brian Crighton er niet van om Wankels concept te gebruiken voor een beest van een motorfiets: de Crighton CR700W.

motor

In het brok aluminium zitten slechts drie bewegende delen. Crighton loste het afdichtingsprobleem op met keramische siliciumnitride pakkingen. En alle slijtagegevoelige oppervlakken (zoals de punten van de rotor) kregen een laagje molybdeen/nicasil. Daardoor durft Crighton de bewering aan dat de slechts 43 kilo wegende motor “vrijwel geen slijtage vertoont”.

Powerrrr

Bovendien schijnt de CR700W nogal krachtig te zijn. Met een cilinderinhoud van slechts 690 cc produceert hij maar liefst 220 pk bij 10.500 tpm. Omdat de complete motorfiets maar 129,5 kilo weegt, levert dat een power to weight-ratio (een vermogen-gewichtsverhouding) op van 1,68 pk per kilo, meer dan welke andere superbike ook. De krachtigste superbikes voor races leveren ongeveer 1,5 pk per kilo, terwijl de fabrieks-MotoGP-machines 1,65 tot 1,78 pk per kilo op de baan brengen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hebben? Dan is er een flinke dosis geluk en bakken geld nodig. Crighton gaat maar 25 met de hand gebouwde motofietsen bouwen en die kosten dan net een snufje onder de 100.000 euro per stuk.

Bronnen: Crighton Motorcycles, New Atlas

Beeld: Crighton Motorcycles

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws