Zeer actieve vulkaan bestudeerd met drone

Laurien Onderwater

27 mei 2020 08:59

Een DJI Phantom 4 Pro blijkt een handig instrument om de Santa María-vulkaan in Guatemala te onderzoeken.

Ook al houden ze zich juist bezig met vulkanen, zelfs toegewijde vulkanologen zullen een rusteloos exemplaar niet te dicht naderen. In een poging toch de zeer actieve stratovulkaan Santa María in Guatemala te bestuderen, vlogen wetenschappers van het Duitse Research Centre for Geosciences er een drone naartoe.

Explosief typetje

De Santa María-vulkaan wordt niet voor niets zeer actief genoemd. In 1902 kostte een 19 dagen durende uitbarsting maar liefst 5000 mensen het leven. De eruptie behoorde tot een van de drie grootste van de twintigste eeuw. In 2012 produceerde de vulkaan nog een vijf kilometer hoge askolom die voor veel overlast zorgde. Vanwege dit explosieve karakter bestuderen vulkanologen hem graag.

Erg veel technologie kwam er bij deze studie niet kijken; de onderzoekers rustten een DJI Phantom 4 Pro simpelweg uit met een thermische camera. Vervolgens vlogen ze herhaaldelijk met de drone over de lavakoepel van de Santa María-vulkaan.

Voorspellingsgedrag

Het beeldmateriaal van de 4K-camera van de drone werd gecombineerd met de thermische beelden. Een computer analyseerde ze vervolgens en creëerde een 3D-model van de vulkaan die tot op de centimeter nauwkeurig is.

Warmtebeeld van de vlucht over de lavakoepel van de Santa María-vulkaan. © Zorn et al. 2020, Nature – Scientific Reports

Ook kregen de wetenschappers inzicht in de stroomsnelheid en bewegingspatronen van de lava en de oppervlaktetemperatuur van de vulkaan – allemaal belangrijk om het gevaar van een explosie te kunnen voorspellen.

Het enige nadeel? De accu met enige regelmaat verwisselen van de quadcopter. De batterij gaat maximaal 30 minuten mee en het laatste dat je wil, is dat het onbemande vliegtuigje neerstort in de kolkende lava.

Bronnen: Scientific Reports, German Research Centre for Geosciences via EurekAlert!, New Atlas