Doordeweeks slaan planten minder CO2 op

Laurien Onderwater

28 november 2023 15:30

bovenaanzicht van bomen. Deze planten nemen in het weekend meer koolstofdioxide op

Waar de meeste mensen in het weekend bijkomen van de werkweek, zetten bomen juist een tandje bij.

Planten (en dus ook bomen) beschikken over een bijzondere eigenschap: ze kunnen koolstofdioxide en zonlicht omzetten in zuurstof en organische stoffen als suikers, aminozuren en vetten. Dankzij deze fotosynthese wordt een deel van de door mensen veroorzaakte CO2-vervuiling uit de lucht gehaald en opgeslagen. Maar dat ‘afvangproces’ is een stuk lucratiever in het weekend dan doordeweeks, ontdekten Amerikaanse wetenschappers.

CO2-slurpers

Het team maakte gebruik van het TROPOspheric Monitoring Instrument (TROPOMI) aan boord van de Sentinel 5P-satelliet van de ESA. Die mat niet alleen de hoeveelheid aerosolen (vervuilende luchtdeeltjes) in de atmosfeer, maar ook de fotosynthetische activiteit in Europa. Om zich te beschermen tegen een overvloed aan zonlicht zenden planten een deel van de ontvangen energie uit als infrarood licht: ze fluoresceren. Deze fluorescentie is direct gerelateerd aan de fotosynthese en daarom een maat voor de hoeveelheid CO2 die een plant opneemt.

De satellietmetingen lieten iets opvallends zien: de fotosynthetische activiteit van planten neemt in Europa doordeweeks af, maar in de weekenden toe. Bij de luchtvervuiling was juist het tegenovergestelde te zien: die is erger op werkdagen en wordt ’s weekends minder.

Voor dit patroon hebben de onderzoekers van het Carnegie Institution of Science een logische verklaring. Planten slaan namelijk meer CO2 op als de luchtkwaliteit beter is. Aangezien de industriële activiteit in het weekend afneemt en er minder woon-werkverkeer is, is er ook minder luchtvervuiling. En daardoor kunnen planten een tandje bijzetten. De boodschap is daarom duidelijk: Europese overheden moeten zwaar inzetten op het verbeteren van de luchtkwaliteit, schrijven de onderzoekers in hun paper in Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bronnen: PNAS, Carnegie Insitution of Science