Filmpje: dubbele flyby langs Venus

Karlijn Klei

14 augustus 2021 09:00

Venus

Op weg naar de zon en Mercurius passeerden ruimtesondes Solar Orbiter en BepiColombo afgelopen week buurplaneet Venus. De foto’s zijn binnen.

Begin deze week brak een bijzonder moment aan voor Venus. Toen kreeg de planeet binnen 33 uur visite van niet één maar twee ruimtesondes: Solar Obiter en BepiColombo. Hoewel het duo niet speciaal langskwam om Venus onder de loep te nemen, maar om haar trekkracht te gebruiken om zichzelf richting de zon en Mercurius te slingeren, leverde de dubbele flyby mooie beelden én zelfs wat ruimtegeluiden op.

En route

Maandagochtend om 06:42 Nederlandse tijd passeerde eerst ‘zonnesonde’ Solar Orbiter van de ESA en de NASA het Venusoppervlak. Dinsdagmiddag om 15:48 bracht ook BepiColombo, van de ESA en Japanse tegenhanger JAXA, een vluchtig bezoek aan de buurplaneet.

Solar Orbiter, die op 7995 kilometer hoogte langs Venus vloog, schoot een aantal foto’s toen het de planeet naderde. Dat deed de sonde met de Solar Orbiter Heliospheric Imager (SoloHI), een instrument dat normaliter zonnewinden vastlegt.

Venus gekiekt door Solar Orbiter’s SoloHI tijdens de flyby op 9 augustus 2021. © ESA/NASA/NRL/SoloHI/Phillip Hess

Ruimtegeluid

BepiColombo kwam veel dichterbij dan de zonnesonde: tot 552 kilometer van het Venusoppervlak. Met de drie camera’s die de sonde aan boord heeft – de zogenaamde MCAM’s – kiekte BepiColombo de planeet op verschillende momenten gedurende de flyby.

Filmpje van BepiColomo’s flyby langs Venus op 10 en 11 augustus 2021. Het filmpje is gemaakt door 89 foto’s die de sonde maakte, aan elkaar te rijgen. BepiColombo maakt nog tot 18 augustus foto’s van Venus. © ESA/BepiColombo/MTM

Naast de camera’s zoomden ook versnellingsmeter ISA (voor Italian Spring Accelerometer) en de magnetometer van BepiColombo in op Venus. Deze instrumenten maten respectievelijk de versnelling van de sonde toen het Venus passeerde en het magnetisch veld van de planeet. De onderzoekers op aarde zetten deze data om in geluid (zie de video’s hieronder).

Vervolgmissies

Solar Orbiter is op weg naar de zon. BepiColombo reist af naar Mercurius. Solar Orbiter maakt 27 november nog een flyby langs aarde op 460 km afstand. Net als de sonde nu bij Venus gedaan heeft, zal het de zwaartekracht van de planeet gebruiken om uiteindelijk precies op de juiste plek bij de zon te belanden.

Tussen 1 en 2 oktober dit jaar zal BepiColombo de eerste van zes flyby’s langs Mercurius maken. In 2025 glipt de sonde dan in een vaste baan rond de planeet. Daar gaat de ruimtesonde de binnenste planeet in ons zonnestelsel grondig onderzoeken.

Bronnen: ESA