Bestaan nieuw element bevestigd

KIJK-redactie

29 augustus 2013 16:00

Periodiek systeem

Hoera, er is weer een nieuw element gevonden! Zweedse onderzoekers hebben het bestaan van atoom nummer 115 bevestigd.

Natuurkundigen van onder andere de Lund Universiteit hebben met experimenten vastgesteld dat er echt een nieuw, superzwaar element bestaat. In het periodiek systeem was nog een plekje vrijgehouden voor het recent ontdekte element, dat nog geen naam heeft.

Het naamloze element heeft een atoomnummer van 115, wat wil zeggen dat er 115 protonen in de kern zitten. De onderzoekers hebben in hun experimenten een dunne laag americium (atoomnummer 95) beschoten met calciumionen (atoomnummer 20). Door de straling van het daarbij ontstane nieuwe deeltje te meten, hadden ze het bewijs te pakken.

Ununpentium

Het element vult een gat in het periodieke systeem (een tabel met daarin alle soorten atomen, gerangschikt naar het aantal protonen in hun kern). Van de elementen vanaf nummer 113 weten we nog niet echt veel, maar stukje bij beetje worden meer elementen gemaakt (zoals in 2010, toen een groep nummer 117 vond). Door steeds zwaardere elementen te creëren, hopen wetenschappers uiteindelijk een echt stabiele atoomsoort te vinden.

Hoewel de resultaten ‘bewijs voor het bestaan’ worden genoemd, gaat een commissie nog eens goed naar de ontdekking kijken. Na eventuele vervolgexperimenten kan het element, dat nu nog ununpentium (één-één-vijf) heet, een naam krijgen. Maar als dat net zo lang gaat duren als bij nummers 114 en 116, dan moeten we daar nog een paar jaar op wachten.

Bronnen: Physical Review Letters, Lund University via phys.org