Wetenschappers ontdekken waarom tomaten zo saai smaken

kijkmagazine

16 mei 2019 15:59

Tomaten uit de supermarkt hebben minder smaak dan hun wilde voorouders. Door veredeling is het ‘smaakgen’ verloren gegaan.

Mensen met een groentetuintje zullen het beamen: tomaten van eigen grond smaken beter dan die uit het groenteschap van de supermarkt. Wetenschappers van de Amerikaanse Cornell Universiteit hebben onderzocht waar dat aan ligt en denken te weten hoe ze gekweekte tomaten smaakvoller kunnen maken. Namelijk door ‘verloren’ genen te herintroduceren.

TomLoxC

De onderzoekers, die hun bevindingen publiceerden in het vakblad Nature Genetics, verzamelden de genetische informatie van 725 wilde en gekweekte tomatensoorten. Vervolgens vergeleken ze deze informatie met het genoom van de Heinz 1706, een tomatenras dat werd ontwikkeld door de bekende ketchupfabrikant. Het DNA van de kweektomaat werd in 2012 door een team van internationale wetenschappers gedecodeerd.

De Cornell-onderzoekers ontdekten dat de Heinz 1706 een zeldzame variant van het gen TomLoxC mist, dat tomaten een fruitige smaak geeft. Deze zeldzame variant komt voor bij 91 procent van de wilde tomaten, maar slechts bij 7 procent van de gekweekte tomaten.

De tomaat komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Deze wilde tomaten zijn afkomstig van de Galapagoseilanden. © Cornell University

Veredeling

Volgens de onderzoekers ligt de oorzaak bij de veredelingsmethoden van de telers. Die hebben hun tomaten in de loop der jaren vooral geselecteerd op kleur, houdbaarheid en omvang. In dit veredelingsproces zijn bepaalde genen, en daarmee smaak, verloren gegaan.

Behalve het smaakgen, wisten de wetenschappers nog 5.000 genen en genvarianten in kaart te brengen. Sommige van deze genen beschermen wilde tomatensoorten tegen schimmels en andere kwalen. De nieuwe bevindingen kunnen helpen bij het kweken van smaakvollere tomaten die ook nog eens beter bestand zijn tegen ziekten.

910 miljoen kilo

De resultaten van het onderzoek zijn interessant voor Nederlandse tomatentelers. Nederland is de op vier na grootste tomatenproducent in Europa. In 2018 bedroeg de oogst 910 miljoen kilo. Daarvan belandt maar een klein gedeelte op de groenteafdeling van Nederlandse supermarkten. Het merendeel, bijna 90 procent, wordt geëxporteerd. De belangrijkste klant is Duitsland.

In Nederland wordt de tomaat vooral verbouwd in kassen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt 21 procent van de grond die de glastuinbouw inneemt gebruikt voor het kweken van trostomaten. Daarmee is de rode vrucht de meest geteelde groente in de kassen.

Bron EurakAlert/Nature

Beeld: Cornell University

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!