Faag vernietigt antibioticaresistente bacterie

Naomi Vreeburg

10 februari 2021 12:00

antibioticaresistente

Onderzoekers hebben een veelbelovend virus ontdekt dat antibioticaresistente bacteriën gemakkelijker kan vernietigen.

Bacteriofagen zijn virussen die specifiek micro-organismen omleggen. In onze darmen doden ze bijvoorbeeld dagelijks de helft van alle aanwezige bacteriën en zijn zo van essentieel belang voor het in stand houden van het ecosysteem ter plekke.

De vraag of we deze fagen niet kunnen inzetten tegen antibioticaresistente bacteriën, die zich niet laten omleggen door antibiotica, is al jaren geleden geopperd. Onderzoek naar deze zogeheten faagtherapie wordt dan ook vaak uitgevoerd. En Amerikaanse wetenschappers hebben nu naar eigen zeggen een belangrijke bijdrage geleverd.

Urineweginfecties

De onderzoekers focusten zich op de antibioticaresistente bacterie ExPEC ST131. Deze microben nestelen zich in onze darmen zonder daar een ziekte te veroorzaken, maar ze kunnen ook ‘ontsnappen’ en andere organen infecteren. De bacteriën worden dan ook geassocieerd met onder andere urineweg- en bloedinfecties.

In eerder werk had het team al laten zien dat sommige fagen kunnen worden gebruikt om een infectie van deze bacterie te behandelen. In de nieuwe studie probeerden de onderzoekers te achterhalen of de fagen de ExPEC ST131-bacteriën ook konden verwijderen uit de darmen vóórdat ze andere organen infecteren.

Slijmerig

Een van de grote uitdagingen waar fagen voor komen te staan als ze darmbacteriën willen vernietigen zijn mucines. Dit is een type slijm dat een laagje vormt tussen de epitheelcellen (weefselcellen die organen bedekken) en de micro-organismen. Deze laag maakt het voor fagen moeilijk bij de bacteriën te komen.

Bij hun zoektocht naar een oplossing hiervoor, stuitten de onderzoekers op ES17. Deze faag was in staat te binden aan de mucines, en deze eigenschap leek het makkelijker te maken om bepaalde darmbacteriën te pakken te krijgen. Nader onderzoek wees uit dat ES17 op dezelfde plekken bindt als de antibioticaresistente bacterie ExPEC.

Elimineren

De wetenschappers bestudeerden vervolgens het effect van ES17 op de bacterie ExPEC, in de darmen van verschillende dieren. Dit vergeleken ze met het effect dat andere fagen – die moeilijk door mucines heen kunnen dringen – op de microbe hadden. Alleen ES17 bleek in staat om ExPEC aan te vallen en te elimineren. Vervolgstudies zijn nodig om te onderzoeken of de faag zijn werk ook doet in de mens.

Bronnen: mBio, Baylor College of Medicine via EurekAlert!