Picture Perfect: Barbiesprinkhaan

Tim Tomassen

10 juli 2023 09:00

Roze sprinkhaan

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een roze sprinkhaan.

Een Britse amateurfotograaf keek vorige week verrast op toen hij in zijn tuin deze zeldzame roze sprinkhaan zag. De 65-jarige Gary Philips zag het insect terwijl hij zijn dahlia’s aan het snoeien was. “Ik moest even goed focussen op wat ik nou had gezien voordat ik me realiseerde dat het een roze sprinkhaan was. Die moet vast zeldzaam zijn, dacht ik toen”, zegt Philips tegen de BBC. Hij pakte snel zijn camera erbij en bracht de sprinkhaan mooi in beeld.

Het gaat hier om een weidesprinkhaan, die komt veel voor in het Verenigd Koninkrijk. Maar meestal is het insect groen, bruin of een combinatie van de twee. In zeldzame gevallen zorgt een genetische mutatie er echter voor dat ze roze kleuren.