Ruimteschip OSIRIS-REx bezorgt zondag asteroïdemateriaal op aarde

Tim Tomassen

22 september 2023 09:00

OSIRIS-REx trainingscapsule in de lucht aan een parachute

Een trainingsmodel van de retourcapsule tijdens een droptest. Beeld: NASA/Keegan Barber.

Het ruimteschip OSIRIS-REx is al meer een dan een jaar op weg naar de aarde. Deze zondag vliegt het langs en dropt dan een belangrijke lading.

De asteroïden die op dit moment in ons zonnestelsel aanwezig zijn, zweven er vaak al sinds het begin van ons planetenstelsel (meer dan 4 miljard jaar dus). Door deze ruimtestenen te bestuderen, kunnen astronomen meer leren over het ontstaan ervan. Met deze gedachte lanceerde de NASA in 2016 het ruimtescheepje OSIRIS-REx. In 2018 bereikte het asteroïde Bennu, waar het meer dan twee jaar lang omheen bleef zweven om onder meer steen en stof te verzamelen.

Dat lukte. En sinds mei 2022 is het ruimtevaartuig onderweg naar de aarde. Deze zondag (24 september) zal hij eindelijk de capsule met asteroïdemateriaal loslaten, die vervolgens via een parachute nabij een militaire basis in de Amerikaanse staat Utah neerploft.

Update: Zondagmiddag om 16.50 Nederlandse tijd landde landde de capsule op de geplande locatie.

Het is de eerste keer dat de NASA asteroïdemonsters naar de aarde brengt, de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft dat wel al eerder gedaan tijdens de Hayabusa-missies.