Wat is het verste sterrenstelsel dat we kennen?

Laurien Onderwater

09 augustus 2022 11:45

verste sterrenstelsel james webb

Op dit beeld zie je de Carinanevel. Het is een van de eerste hogeresolutie-opnames van de James Webb-ruimtetelescoop.

Met gegevens van de James Webb-ruimtetelescoop hebben astronomen mogelijk het verste sterrenstelsel dat ooit is ontdekt kunnen lokaliseren.

De meest geavanceerde ruimtetelescoop ooit is nu een aantal weken aan de arbeid – en hij stelt niet teleur. Al vrij snel maakte de James Webb Space Telescope de diepste opname ooit van het heelal. Op die foto zijn extreem verre sterrenstelsels te zien: een aantal is zelfs 13 miljard jaar oud. Dat betekent dat ze niet lang na de oerknal zijn gevormd. Wederom zijn er beelden vrijgegeven waarop je terugkijkt in de tijd. Astronomen spoorden met de ruimtetelescoop een ver sterrenstelsel op dat al 235 miljoen jaar na de oerknal heeft bestaan.