Brandveiligere batterij kan dodelijke batterijbranden voorkomen

Tim Tomassen

08 februari 2024 15:00

lithium-ion-batterij in scooter ontploft en brand op straat

Lithium-ion-batterijen vliegen nog wel eens in de fik. Een nieuwe soort elektrolyt moet ervoor zorgen dat de batterij de brand zelf blust.

De beste batterijen van het moment zijn lithium-ion-accu’s. Maar die hebben ook een flink nadeel: heel af en toe klappen ze nogal heftig uit elkaar en vliegen ze in de fik. Chinese onderzoekers denken een oplossing te hebben en beschrijven in vakblad Nature Sustainability een lithium-ion-batterij die zijn eigen vuur dooft.

Het gros van de tijd zijn lithium-ion-batterijen volkomen veilig. Maar er zijn er tegenwoordig zoveel om ons heen – denk aan smartphones, laptops, kruimeldieven, drones, e-bikes en elektrische auto’s – dat het soms toch fout gaat. In 2022 waren er in New York bijvoorbeeld meer dan 200 batterijbranden.

In onderstaande video waarschuwt de brandweer van New York voor de gevaren van de batterijen.

Kettingreactie

Het probleem zit hem in de elektrolyt. Om de anode en de kathode van elkaar te scheiden, wordt een elektrolyt gebruikt die tijdens het laden en ontladen lithiumionen doorlaat. Maar die is gemaakt van stoffen die nogal explosief en brandbaar zijn.

Vliegt de elektrolyt onverhoopt in de fik, dan kan er een kettingreactie ontstaan. De hitte versnelt namelijk ongewenste chemische reacties waarbij extra hitte vrijkomt, waardoor verdere reacties in gang worden gezet. De temperatuur in de batterij kan zo in een seconde met honderden graden stijgen, met brand of een explosie als gevolg.