F-15: nieuwe ouwe taaie vliegt

André Kesseler

15 april 2020 13:59

F-15

Een van de belangrijkste werkpaarden van de Amerikaanse defensie maakte 47 jaar geleden zijn eerste vlucht. En nu weer eentje.

De tweemotorige McDonnell Douglas F-15 Eagle werd eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontwikkeld om tijdens de Koude Oorlog het luchtoverwicht tegen de Sovjet-Unie te behouden. De snel verouderde F-4 Phantom II bleek niet echt een partij voor nieuwe Russische jagers als de MiG-25.

Zo begon het verhaal van de enorm succesvolle F-15, die niet alleen in de VS hoge ogen gooide, maar ook werd geëxporteerd naar onder meer Israël, Japan en Saoedi-Arabië. En nu is er dus een nieuwe generatie: de F-15QA.

Lees ook:

F-15QA

Het nieuwe model wordt ontwikkeld voor de luchtmacht van Qatar, een oliestaatje aan (of beter: in) de Perzische Golf. Qatar, dat onder meer ook met Franse Rafales vliegt, gaat voor 6,2 miljard dollar (5,6 miljard euro) 36 toestellen aanschaffen, waarvan de eerste volgens planning in 2021 moet worden geleverd.

De eerste vlucht met de QA werd uitgevoerd door Boeing-testpiloot Matt Giese die opsteeg vanaf een vliegveld bij St Louis en de F-15 met volle nabranders meteen verticaal trok en daarna een anderhalf uur durende testvlucht voltooide.

Werkpaard

Overigens is de QA niet de enige F-15 die wordt ontwikkeld. De Amerikanen werken ook aan een versie voor eigen gebruik: de F-15EX. Op zich gek om nog vierde generatie jachtvliegtuigen te bouwen terwijl je met de F-35 en de F-22 over de vijfde generatie (stealth-)toestellen kunt beschikken. De reden is geld. De F-15EX wordt een heel stuk goedkoper; niet alleen in aanschaf, maar ook in kosten per uur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Als bijvoorbeeld de luchtverdediging van een land door stealth-toestellen is uitgeschakeld, kunnen de F-15’s naar binnen om de klus zo goedkoop mogelijk af te maken. De F-15’s worden dus de werkpaarden tussen de F-35- en de F-22-renpaardjes.

Bronnen: Boeing, New Atlas

Beeld: Boeing/Eric Shindelbower

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws