Windturbinecamera zorgt voor minder vogelsterfte

Laurien Onderwater

02 februari 2021 16:42

windturbine IdentiFlight

IdentiFlight herkent (beschermde) vogelsoorten, bepaalt of ze in gevaar zijn en schakelt, indien nodig, windturbines uit om fatale botsingen te voorkomen.

Windturbines moeten gaan zorgen voor een ‘groenere’ toekomst, maar hoe groen kun je ze noemen als ze ook bekend staan als vogelkillers? Nog te veel vogels krijgen een fatale klap van de turbinebladen. Wageningse onderzoekers stelden vorig jaar nog dat mensen onderschatten hoe schadelijk windturbines zijn voor vogelpopulaties. Wetenschappers denken dan ook al langere tijd na over oplossingen. Het Duitse technologiebedrijf IdentiFlight ontwikkelde een slimme camera die de draaiende ‘wieken’ uit kan schakelen om een botsing tussen vogel en turbine te voorkomen.

IdentiFlight

Het systeem van IdentiFlight werkt met een cameramast die zo is geplaatst dat hij meerdere windturbines tegelijk in de gaten kan houden. De camera is geleerd een aantal vogelsoorten te herkennen. Zodra hij met zijn optische sensors een vogel in het vizier krijgt, berekent hij zijn snelheid en bepaalt het traject van het dier. Blijkt daaruit dat de vogel recht op een rap roterende turbine afstevent, dan schakelt IdentiFlight die ‘windmolen’ uit of laat hem langzamer draaien. Het bedrijf beweert dat zijn systeem vogelsoorten tot op een kilometer afstand kan detecteren.

In augustus 2019 werd het IdentiFlight-systeem voor het eerst getest in de Amerikaanse staat Wyoming, waarbij de vogelsterfte van arenden van twee verschillende windparken met elkaar werd vergeleken. Het ene windpark was wel voorzien van de slimme camera’s, de andere niet en diende dus als controle. Gedurende de test bezochten onderzoekers de parken geregeld om het aantal dode arenden te tellen. Uit die studie bleek dat er in het camera-windpark 82 procent minder sterfte was ten opzichte van het controlegebied.

Rendabel?

Ornitholoog Jente Ottenburghs noemt de studie zeer interessant. “Er sterven nog altijd veel roofvogels door botsingen met windmolens, dus alle maatregelen om dat te voorkomen zijn welkom. Het systeem werkt goed aangezien er in het studiegebied 82 procent minder sterfte was ten opzichte van een controlegebied.”

Wel plaatst de vogeldeskundige nog wat kanttekeningen bij de camera van IdentiFlight. “Ik vraag me af hoeveel vogels níet gedetecteerd werden door de camera’s en hoe rendabel dit systeem is voor de windmolens. Ik kan me voorstellen dat er wel wat energie verloren gaat als de wieken stopgezet en later weer geactiveerd worden.” Bovendien is het camerasysteem van IdentiFlight niet goedkoop. Volgens de kostenanalyse van Bat Drone Shield kost de camera zelf 150.000 dollar (bijna 125.000 euro) en bedragen de onderhoudskosten zo’n 8000 dollar per jaar.

Vorig jaar kwam een team van Noorse wetenschappers met een minder ingrijpende en vooral goedkopere oplossing: schilder één turbineblad zwart. Is dat niet een beter idee? Ottenburghs: “Dat is moeilijk in te schatten, omdat de studies op verschillende locaties plaatsvonden. Ik zou een combinatie van verschillende maatregelen aanraden met onder andere het verwijderen van kadavers die de roofvogels aantrekken. Als het gebied minder aantrekkelijk is voor de roofvogels, zullen ze er minder vaak doorvliegen. Als vogels zich toch bij de windmolens wagen, worden ze opgemerkt door de camera’s en worden de wieken stopgezet. En ontsnapt een vogel aan het oog van de camera, dan zorgen de zwarte wieken ervoor dat er geen botsing volgt. Ik ben dus benieuwd naar een studie die diverse maatregelen combineert.”

Bronnen: Journal of Applied Ecology, IdentiFlight, IFLScience