NASA’s stille supersonische vliegtuig X-59 QueSST maakt eerste testvlucht

Tim Tomassen

29 oktober 2025 13:58

X-59 Quesst tijdens eerste vlucht

De X-59 Quesst tijdens zijn eerste vlucht op 28 oktober 2025. Beeld: Lockheed Martin.

De X-59 QueSST moet met zo min mogelijk kabaal de geluidsbarrière doorbreken. Deze week maakte het toestel zijn eerste vlucht.

Vliegtuigen die sneller dan het geluid reizen zijn absoluut niet nieuw. In 1947 doorbrak de Amerikaanse piloot Chuck Yeager in zijn Bell X-1 als eerste officieel de geluidsbarrière. Sindsdien zijn er tientallen toestellen gebouwd die minstens net zo snel kunnen.

In 1969 maakte de Concorde bijvoorbeeld haar eerste vlucht. Dat was een supersonisch passagiersvliegtuig waarmee je met een topsnelheid van mach 2 (een kleine 2500 kilometer per uur) in minder dan drie uur van Londen naar New York kon vliegen.

Maar supersonische passagiersvliegtuigen zijn nooit een succes geworden. Dat kwam deels door hun hoge onderhoudskosten, maar ook vanwege de supersonische knal die ontstaat wanneer je door de geluidsbarrière gaat. Die kan zelfs de ramen in dorpen en steden aan gruzelementen rammelen.

Toch bleef de droom van een ‘sneller-dan-het-geluid-lijnvliegtuig’ leven. Daarom lopen er meerdere projecten die een oplossing voor de boom proberen te vinden. Een van de meest veelbelovende vliegtuigen is de X-59 QueSST. De afkorting staat voor Quiet Supersonic Transport en het toestel van de NASA en Lockheed Martin moet leiden tot een stiller supersonisch vliegtuig.

Lees ook:

Eerste testvlucht X-59

Op 28 oktober maakte de X-59 zijn eerste testvlucht, met NASA-testpiloot Nils Larson in de cockpit. Het 30 meter lange toestel taxiede uit een hangaar van de United States Air Force Plant 42 en steeg op vanaf een startbaan bij Palmdale Regional Airport. De vliegtuigfabriek van de USAF en het vliegveld delen die startbaan. De X-59 vloog vervolgens ongeveer een uur lang rondjes boven de Amerikaanse luchtmachtbasis Edwards AFB.

traject eerste vlucht x-59
Het traject van de eerste vlucht van de X-59, volgens Flightradar24.

Het vliegtuig behaalde een snelheid van 370 kilometer per uur en een hoogte van 3360 meter. Het is de bedoeling dat het in de toekomst met 1490 kilometer per uur gaat vliegen op een hoogte van ongeveer 16.800 meter.

De NASA en Lockheed Martin schrijven in een persbericht dat de X-59 “precies presteerde zoals gepland”. De komende maanden maakt het supersonische vliegtuig nog meer testvluchten en gaat dan naar verwachting ook voor het eerst de geluidsbarrière doorbreken.

Vanwege de supersonische knal is het in veel landen verboden om boven land met een civiel vliegtuig de geluidsbarrière te doorbreken. De NASA hoopt met de X-59 QueSST te bewijzen dat je veel stiller door die barrière kunt vliegen, zodat er nieuw leven geblazen kan worden in de supersonische commerciële luchtvaart.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: Lockheed Martin, Space.com

Cover KIJK 11-12-2025

Duik in de wereld van wetenschap, technologie en ruimtevaart met KIJK! Ontdek de meest fascinerende achtergronden, baanbrekende ontwikkelingen en de spannendste verhalen uit de ruimte.

Wil jij niets missen én profiteren van een scherpe aanbieding? Word nu lid van KIJK en lees meer voor minder!

Roel zegt
31 oktober om 12:56

Net zo geloofwaardig als de X43 met zn mach 9.8

Marc Feringa zegt
31 oktober om 11:49

Mensen, dit is de EERSTE TEST, vandaar de lage snelheid. Lijkt me logisch! Voordat er vol gas wordt gegeven eerst maar even testen of alles o.k. is.

Pietje precies zegt
31 oktober om 11:11

De snelste auto's zijn sneller.

Pietje precies zegt
31 oktober om 11:07

Dat haalt een f1 auto ook.

Ger zegt
31 oktober om 10:55

Het is geen knal. Het is de schokgolf die een supersonisch vliegtuig achter zich aan trekt. Net als de hekgolf van een boot. Wij ervaren de plotselinge druk wisseling als een knal. Met een barrière heeft het niets te maken. Een oude term uit tijden toen men sneller dan het geluid probeerde te vliegen met sub-sonische vliegtuigen. Dat lukte niet: de barrière.

Robert zegt
31 oktober om 12:09

Nee, het is een knal, veroorzaakt door druk. Die knal is duidelijk hoorbaar. Het heet in het Engels niet voor niets "Sonic Boom"

Rob zegt
31 oktober om 6:20

Een knal is een kort geluid. Door de geluidsmanbarrière vliegen is een constant geluid, welke meelift met het toestel. Wanneer je met gelijke snelheid op je juiste plek naast het toestel vliegt, zal je constant een zeer luid geluid horen (Dan stort je tevens neer vanwege de turbulentie). Geen knal, het lijkt op een knal omdat de schokgolf met hoge snelheid voorbij komt.

Willem zegt
31 oktober om 8:02

Supersonische snelheid,van 370 km... 🤔

Jac zegt
31 oktober om 3:58

Eerste testvlucht misschien eerst voorzichtig uitproberen

H.Hopman zegt
31 oktober om 12:00

Iedereen is tegenwoordig deskundige,men wil aandacht,meer niet.Word doodziek van al die betweters.

Peter Derycke zegt
30 oktober om 2:04

Blake en Mortimer Het geheim van de zwaardvis II

ANDRE DE GROOTE zegt
1 november om 4:48

Goed gezien

Reageren? Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

PODCAST

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."