KIJK 4/2021 vanaf vandaag te koop!

Laurien Onderwater

18 maart 2021 07:00

KIJK 4/2021

Surf snel naar onze webshop of ren naar de supermarkt, want de nieuwste editie van KIJK ligt in de schappen. Met op de cover: extreme wetenschap, met gevaar voor eigen leven.

Je hebt onderzoekers die nuttig werk verrichten in hun vertrouwde en veilige laboratorium. Én je hebt waaghalzen die voor de wetenschap zo dicht mogelijk in de buurt van vulkanen, orkanen, hitte of juist kou willen komen. Zeven voorbeelden van extreem onderzoek.

Verder in dit nummer:

• Vrouwelijke oorlogsmisdadigers komen vaak weg met een lichte straf. Izabela Steflja wil dat dit verandert.
  • Precies 110 jaar geleden ontdekte een Leidse wetenschapper supergeleiding. Waar staan we nu met deze bizarre techniek?
  • Virussen hebben, mede door COVID-19, een slecht imago. Niet geheel terecht – ze doen namelijk ook veel goeds.
  • Kunnen te warme exoplaneten het donkere-materieprobleem eindelijk oplossen?
  • Niet alleen voor scheepslui en klimfanaten zijn knopen razend interessant; ook wiskundigen houden zich er al decennialang mee bezig. Ze hebben zelfs een hele theorie over knopen ontwikkeld.

KIJK 4/2021 ligt in de winkel tot en met 14 april. Je kunt het nummer ook online bestellen in onze webshop.