Picture Perfect: zware ster verliest massa

Laurien Onderwater

16 maart 2020 08:59

Wolf-Rayet-ster

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een ster die gewelddadig explodeert.

Net als dat er verschillende soorten planeten zijn, zijn er ook meerdere typen sterren. Je hebt rode dwergen, neutronensterren, dubbelsterren, pulsars en ga zo maar door. Minder bekend zijn de zeldzame Wolf-Rayet-sterren.

Deze gloeiendhete gasbollen zijn minstens 20 keer zo zwaar als de zon en stoten zware elementen uit. Maar waar de kortlevende hemellichamen vooral bekend om staan, is de vele uitbarstingen die ze vertonen voordat ze de pijp uitgaan.

Deze foto, genomen door Hubble, toont zo’n gewelddadige explosie. In de kern zie je ster WR 124 die is omgeven door een nevel van uitgestoten sterrenmateriaal. Deze gasnevel, M1-57 genaamd, breidt zich uit met een snelheid van meer dan 150.000 kilometer per uur.

De WR 124 ligt op 15.000 lichtjaar afstand in het sterrenbeeld Sagitta. Het lot van een willekeurige Wolf-Rayet-ster hangt waarschijnlijk af van zijn massa, maar van vele wordt gedacht dat ze hun leven beëindigen middels een super- of een hypernova.

Bron: NASA Astronomy Picture of the Day