Gaat deze flying saucer het maken?

André Kesseler

24-11-2021 15:00:00

Het Amerikaanse bedrijf Zeva Aero werkt aan een vliegtuigje dat door de oogharen bekeken wel een beetje op een vliegende schotel lijkt.

In een van de volgende KIJK-edities gaan we in op de vraag waarom er geen vliegtuigen zijn in de vorm van een vliegende schotel. Het antwoord is, in het kort, omdat dat allerlei aerodynamische problemen met zich meebrengt. Dat weten we omdat het niet de eerste keer is dat er een poging wordt gedaan om zo’n apparaat te bouwen.

De Duitsers werkten bijvoorbeeld al aan de Sack AS-6, de Amerikanen probeerden het onder meer met de Vought Flying Flapjack. Na de oorlog deden de Russen een gooi naar de prijzen met de EKIP en de Canadezen probeerden het met de VZ-9AV Avrocar (foto hieronder). Toch wil het Amerikaanse Zeva Aero het opnieuw proberen.

Lees ook:

flying saucer

Om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen… In verschillende media wordt het toestel omschreven als een UFO, maar dat is om verschillende redenen onzin. Het vliegtuig is namelijk allerminst unidentified, en een UFO kan allerlei vormen hebben. Bedoeld wordt dan ook een flying saucer of vliegende schotel.

Alleen maar vooruit

Maar ook dat is de Zeva niet helemaal. Hij lijkt met zijn ronde rug meer op een B-1 bommenwerper dan op een vliegende schotel. Een échte vliegende schotel zou bovendien een ‘draaibaar’ aandrijfsysteem hebben waarmee hij alle kanten op kan vliegen. Maar de Zeva vliegt alleen maar vooruit.

Het toestel heeft een middellijn van 2,4 meter, is voorzien van een indrukwekkend aantal elektrisch aangedreven propellers (acht maar liefst) en twee kleine staartvlakken. Het meest bijzondere is wel dat hij VTOL (Vertical Take-Off and Landing) is en dus verticaal kan starten en landen. En de piloot ligt in het toestel alsof hij aan skeleton-sleeën doet.

De batterijen – ongeveer 20 kWh in het eerste prototype en 25 kWh in het eerste geplande productiemodel – worden aan de buitenrand van de schotel geplaatst. Ze zijn gescheiden ondergebracht in dubbelwandige ‘dozen’ van koolstofvezel en in geval van een batterijbrand worden de hitte en giftige gassen naar buiten afgevoerd.

233.000 euro

Zeva-CEO Stephen Tibbits denkt dat het toestel eenvoudig in massaproductie te bouwen zal zijn. De composietonderdelen van de romp kunnen bijvoorbeeld snel met een grote pers worden gefabriceerd. En zelfs zonder dat het bedrijf er enorm veel van produceert, kan de prijs relatief laag zijn… Nou ja, ongeveer 250.000 dollar (223.000 euro) per stuk.

Zeva Aero
Zeva voorziet voor de het nieuwe toestel onder meer ook militaire toepassingen.

Maar het belangrijkste voordeel is misschien wel de grootte. Tibbits: “Hulpverleners kunnen er een paar in een garage zetten, klaar om te vliegen. Rijke jongens kunnen ze op hun jachten zetten als een efficiënte manier om van hun schip aan wal te komen zonder een helikopter te hoeven onderhouden. En we kunnen ze in veel kleinere ruimtes laten landen. We kunnen bijvoorbeeld in een doodlopende straatje opstijgen en landen.”

Het Zeva-team heeft met een 1:8 schaalmodel de eerste testvluchten gedaan. Dat zag er zo uit:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Eiland hoppen

Volgens Tibbits is er veel belangstelling voor het nieuwe toestel. “We zien een grote belangstelling in landelijke gebieden, en vooral in landen als Indonesië. Ze hebben daar 17.000 eilanden, waarvan vele zonder veel infrastructuur, en ze vinden het idee om mensen op deze manier te kunnen verplaatsen interessant. Bovendien pendelt 73 procent van de forenzen in de VS alleen, dus is het logisch dat ons eerste voertuig ontworpen wordt voor één persoon – 260 kilometer per uur met een actieradius van 80 kilometer? Dat opent een heleboel mogelijkheden.”

Zeva Flying saucer

Bronnen: Zeva Aero, New Atlas

Beeld: Zeva Aero

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 



Podcast KIJK en luister via JUKE







Meer Tech

NIEUW!

Voor deze special hebben we de beste verhalen uit de eerste tien jaar van KIJK uit de archieven opgeduikeld om antwoord te kunnen geven op de vraag: Wat is er veranderd tussen vroeger en nu?