Zes extreme en excentrieke voertuigen

Laurien Onderwater

2020-08-04 08:59:00

voertuigen

Een vliegende motor, een limousine-jet, een monstercamper. Overal ter wereld worden bizarre voertuigen ontworpen. KIJK somt er een aantal op.

Het wiel is een van de belangrijkste uitvindingen ooit. Wanneer en door wie het precies is bedacht, is nog voer voor discussie, maar het wiel vormt de basis van elk type voertuig. Van die primitieve karren en wagens is nog weinig over; tegenwoordig is het ene voertuig nog gekker dan het andere. Zes voorbeelden van excentrieke ontwerpen.

1) De limojet

Stel je hebt een afgedankt zakenvliegtuig, genoeg vrije tijd en plenty of money. Wat doe je dan? Je bouwt het toestel om tot een limousine. De Amerikaan Frank DeAngelo had al enige ervaring met het bouwen van limousines, maar dit idee was wel erg overtrokken. Het unieke voertuig kostte bloed, zweet, tranen en meer dan een miljoen dollar.

Het 28 meter lange en 2,4 meter brede gevaarte kan acht passagiers vervoeren en de V8 onder de motorkap is goed voor een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. De chauffeur ziet op allerlei schermen in de ‘cockpit’ wat er om de limo gebeurt, zodat hij met de ‘rijdende romp’ veilig door het verkeer kan laveren.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

2) De peperdure truck

Het eerste wat je te binnen schiet bij het zien van deze omgetoverde vrachtwagen is: zwaar over the top. De truck heet Thor24, verwijzend naar het aantal cilinders dat hij heeft, verdeeld over twee V-12-motoren. Daarnaast beschikt het voertuig over 12 superchargers (compressors die lucht onder druk in de cilinders persen). Hiermee produceert Thor24 – die zo’n 14.500 kilo weegt – zo’n 3000 kWh (4000 pk) en kan hij een topsnelheid bereiken van 209 kilometer per uur. Om weer netjes tot stilstand te komen, kan de chauffeur er vier remparachutes uitgooien.

De truck, die ongeveer 7 miljoen dollar (zo’n 6,4 miljoen euro) kostte om te maken, is vorig jaar op een veiling verkocht voor maar liefst 12 miljoen dollar (10,9 miljoen euro).

3) De vliegende motor

Veel motorrijders zullen het ontwijken van de file als groot voordeel van de tweewieler noemen ten opzichte van een auto. Maar dan moeten autobestuurders wel netjes voor je aan de kant gaan en dat doen ze lang niet allemaal. Wat nou als je over de lange rij met wagens kunt vliegen?

Verschillende bedrijven werken daarom aan een vliegende motor. Zo ontwierp de Fransman Ludovic Lazareth de Moto Volante: een vierwielige motorfiets, waarvan de wielen omhoog kunnen worden geklapt om het ding in een hoverbike te veranderen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.
De Moto Volante maakt zijn eerste testvlucht

JetPack Aviations heeft soortgelijke plannen, maar is al een stapje verder. Het bedrijf haalde vorig jaar omgerekend 1,8 miljoen euro op voor zijn Speeder: een vliegende motor die inderdaad is vernoemd naar de hoverbikes uit Star Wars. Speeder heeft een theoretische topsnelheid van ruim 640 kilometer per uur, kan verticaal opstijgen en landen, en kan zowel worden bestuurd als volledig autonoom vliegen.

De vliegende motor moet volgens het bedrijf uitkomst bieden bij noodgevallen, zoals het transporteren van lading voor hulpdiensten. Of voor militairen die snel ter plekke moeten zijn om hun collega’s bij te staan. Speeder is dus – in tegenstelling tot Moto Volante – nog even niet bedoeld voor willekeurige klanten die willen racen in het luchtruim.

4) De apocalyps-camper

Niks negatiefs over keurige campertjes met bloemetjesgordijnen, maar mij zul je er niet zo snel in aantreffen. De MD65c is echter weer het andere uiterste: het zeswielaangedreven monster lijkt meer geschikt voor het einde der tijden of een zombie-apocalyps.

De basis van deze Unicat-camper is een MAN TGS 26.540-truck. De opbouw is gemaakt van panelen glasvezelcomposiet en de bodem bestaat uit sandwichpanelen van hetzelfde materiaal, maar dan met een stalen frame. Bij elkaar is het gevaarte ruim 8 meter lang en 4 meter breed.

Om het tijdens een avontuurlijke trip zo lang mogelijk uit te kunnen houden, is het dak voorzien van zonnepanelen die samen 1850 Watt leveren en een fors 1200-Ah/24.6-kWh pakket aan lithium batterijen. Als dat niet genoeg is, kun je de meegeleverde generator aanslingeren. En met de voorraad van 600 liter drinkwater zou je het best een weekje of twee uit kunnen houden. In de brandstoftanks van het 20 ton wegende gevaarte past genoeg diesel voor een actieradius van zo’n 3300 kilometer.

Kost dat, zo’n monstercamper? 1.389.000 euro ex. BTW…

5) De Cybertruck

Grote kans dat je het filmpje hebt gezien waarin Tesla-CEO Elon Musk toont hoe ‘onverwoestbaar’ zijn nieuwe Cybertruck is. Hoe de ruit van de Blade Runner-achtige auto dan toch kon breken, heeft Musk inmiddels opgehelderd. Hij is zelfs al gespot in de Cybertruck.

Er komen drie types op de markt. De eerste is de Single Motor RWD met achterwielaandrijving, een trekkracht van 3400 kilo en een bereik van 400 kilometer. De tweede is de Dual Motor AWD: twee motoren dus, een bereik van 480 kilometer en dankzij de vierwielaandrijving een trekkracht van 4535 kilo. En tot slot het duurste model, de Tri Motor AWD, met drie motoren en vierwielaandrijving. Daar kun je 6350 kilo mee verplaatsen en hij heeft bovendien een actieradius van 800 kilometer.

Uiteraard zijn alle modellen, dankzij het elektrische vermogen dat meteen beschikbaar is, bloedsnel. De Tri Motor AWD van 0 naar 96 km/u in 2,9 seconden. De goedkoopste Cybertruck kost 39.900 dollar, de Dual 49.900 dollar en op het prijskaartje van de Tri Motor staat in de VS 69.900 dollar. Veel geld voor een – laten we eerlijk wezen – lelijk voertuig.

Elon Musk tijdens de ietwat gênante presentatie van de Cybertruck.

6) De super-de-luxe speedboot

Waarom zou je alleen de autowegen verfraaien als je ook de zee kunt veroveren? Dat moet Lamborghini hebben gedacht. Het bedrijf heeft namelijk samen met jachtbouwer Italian Sea Group een speedboot ontworpen die is geïnspireerd op hybridesportwagen Sián.

De speedboot heet Tecnomar for Lamborghini 63, verwijzend naar het jaar waarin het luxe automerk is opgericht, en beschikt over twee 2380 kilo wegende V12-motoren die elk 1471 kilowatt (2000 pk) leveren. Hiermee behaalt het jacht een topsnelheid van dik 110 kilometer per uur.

De speedboot is ruim 19 meter lang en weegt dankzij het gebruik van koolstofvezel zo’n 24.000 kilo. Het interieur en de brug zijn helemaal ontworpen in de stijl van Lamborghini. Hypermodern en strak dus. Het roer heeft de vorm van een sportstuur, de sportstoelen zijn afgewerkt in koolstofvezel, en er zijn twee startknoppen (een voor elke motor). Daarmee is het bootje de Lamborghini onder de speedboten, zeg maar.

De eerste exemplaren (waarvan de prijs nog niet bekend is) zullen begin 2021 worden geleverd.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Tekst: Laurien Onderwater, André Kesseler

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Nieuws